De ce merge programul Rabla cu frâna de mână trasă: explicațiile ministrului Mediului pentru șoferi

de: Ciprian Ioana
19 05. 2021

Programele Rabla și Rabla Plus au debutat luna trecută, dar totul se mișcă în ritm de melc. Ministrul Mediului încearcă o explicație și aruncă vina în altă parte.

Programele Rabla și Rabla Plus au debutat în urmă cu trei săptămâni, iar interesul e uriaș. Valoarea tichetelor acordate de stat pentru reînnoirea parcului auto sunt substanțiale, iar subvențiile acordate pentru mașini electrice și hibrid sunt cele mai mari din Uniunea Europeană.

E lesne de înțeles, așadar, de ce au fost depuse mii de dosare pentru achiziția de autoturisme noi.

Numai că totul se mișcă în ritm de melc pentru că niciunul dintre aceste dosare n-a fost aprobat până acum. Ministrul Mediului aruncă vina în altă parte.

De ce merg greu programele Rabla și Rabla Plus

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, susține că sistemul celor de la AFM – Administrația Fondului pentru Mediu, care se ocupă de dosare – este unul birocratic.

Din acest motiv, niciun dosar depus de când au debutat programele guvernamentale n-a fost aprobat. De altfel, ce e mai grav e că există dosare depuse în 2020 și care n-au fost nici acum finalizate.

La actuala ediție a programelor ar fi fost depuse deja mii de dosare, susține ministrul Mediului.

„Am avut şi astăzi discuţii cu conducerea AFM-ului…nu funcţionează… aprobările merg încet. Din păcate, sistemul este unul birocratic, aşa l-am găsit şi încă nu am făcut modificările. AFM-ul nu a aprobat până acuma niciun dosar. Săptămâna aceasta intră în comitetul de aprobare primele dosare care au fost depuse după data de 26 (aprilie – n.red.), de când s-a deschis programul. Am solicitat ca săptămânal cel puţin 200 de dosare să fie aprobate, astfel încât programul să pornească”, a declarat Tanzcos Barna, marţi seară, la Digi 24.

Încă mai sunt de aprobat dosare din 2020, arată oficialul.

”Am primit acest semnal la sfârşitul săptămânii trecute că acele comitete de avizare şi aprobare nu sunt organizate din cauza faptului că au venit foarte multe dosare din 2020, nici măcar acelea nu au fost terminate. E procedură prea complicată şi prea stufoasă, am cerut conducerii AFM să simplifice, să elimine direcţiile care oricum nu au contribuţie în aprobarea dosarelor şi să urgenteze procedura” – Tanczos Barna, ministrul Mediului.

Câți bani îți dă statul ca să-ți cumperi mașină nouă

Programele Rabla și Rabla Plus au debutat pe 26 aprilie. Rabla Clasic are anul acesta un buget total de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mult decât în 2020.

Prima de casare e de 7.500 de lei, la care se adaugă ecobonusul pentru tehnologia hibrid – de la 2.500 de lei la 3.000 de lei, precum şi ecobonusul GNC/GPL/emisii sub 96 de grame CO2/km – de la 1.000 de lei la 1.500 de lei.

Pentru Rabla Plus, e vorba de cel mai mare buget de la lansare, dublu față de anul anterior, 400 de milioane de lei. Prima de casare rămâne aceeași – 4.500 euro reducere pentru modelele hybrid – plug in și 45.000 de lei (9.300 euro) pentru maşinile 100% electrice, dar nu mai mult de 50% din valoarea totală a noii mașini achiziționate prin program.